david voxberg, chaufför

David ger oss knepen för en lyckad tömning

Att tömma soptunnor är väl ändå en enkel uppgift, tänker du. Trycka på en knapp och se på när sopbilens arm fixar allt - plättlätt! Vi följde med vår chaufför David för att få en mer nyanserad bild av jobbet.

Förarhytten är uppvärmd och klar när vi rullar upp på villaområdet Borgen i Edsbyn. Det är tidig morgon och framför oss väntar ett arbetspass med tömning av hundratals sopkärl som kunderna så troget ställt fram vid vägkanten.

- Det är verkligen ett speciellt jobb, för jag behöver vara fokuserad hela tiden. Eftersom jag kör i tätbebyggda områden gäller det att ha uppsikt över utspringande barn, katter och hundar. Vintertid gäller det också att hela tiden bedöma vilka vägar som är åkbara för att inte fastna i en isig backe någonstans, något som faktiskt hände mig i morse. Så efter en hel arbetsdag är man rätt trött i huvudet, berättar David med ett leende.

Hjälpsamma kollegor

Tillsammans med fem kollegor tömmer David hushållssopor runt om i Bollnäs och Ovanåker. Efter fyra år är det framför allt friheten som gör att han trivs bra med jobbet.

- Vi har ganska flexibla arbetstider. Så länge soporna blir tömda finns det möjlighet att styra över arbetet rätt bra. Vi hjälps åt att lösa uppgiften och ställer upp för varandra så gott vi kan.

Backade i 10 minuter

Efter en kort åktur tillsammans med David är det tydligt att tålamod verkar bra att ha som renhållningschaufför.

- Ja, man vet aldrig vilka problem man stöter på. En gång behövde jag backa i tio minuter när jag fick möte med en timmerbil på en smal grusväg. Så det är bra att inte tro att allt ska rulla problemfritt, då blir man nog besviken rätt snabbt.

Jobbar även storhelger

Renhållningschaufförerna jobbar måndag till fredag för att tömma sopkärlen oavsett om det är julafton, påsk eller midsommar.

- Ibland kan en av oss vara ledig på en storhelg, men då har man ändå jour. Det som väger upp är naturligtvis att man tjänar lite extra.

700 kärl per dag

Vanligtvis ska 600 - 700 kärl hinna tömmas på en arbetsdag och det gäller oavsett om någon av chaufförerna blir sjuk, en sopbil går sönder eller något annat oväntat händer.

- Vi strävar efter att få ett flyt i sophämtningen med så få avbrott som möjligt. Även om det inte ingår i våra jobb att kliva ut och justera kärlen så vill vi hjälpa till. De allra flesta ställer ut kärlen precis som man ska, men alla kan ju göra fel ibland, säger David när han tömmer dagens sista sopkärl.

Nu väntar en körning till Bollnäs för att tömma bilens innehåll av matrester och sopor på Sävstaås avfallsanläggning, tanka och tvätta bilen för att avsluta med en avstämning med kollegorna inför morgondagen.

Visste du?

Sopbilen har två fack - matavfallet töms i det ena facket och det brännbara restavfallet i det andra. Himla smidigt!

sopbil tömmer matavfall

 

Din checklista inför tömning

 

SE TILL ATT KÄRLEN STÅR FRITT

Ställ kärlen med minst 0,5 meters avstånd mellan varandra och till andra föremål ex. postlådan. Står de för tätt behöver David kliva ut och flytta de tunga kärlen, eftersom bilens lyftarm är bredare än kärlet. Det är slit[1]samt att hoppa ut flera hundra gånger om dagen och det tar tid. Då skulle det krävas fler anställda chaufförer och en högre sophämtningsavgift.

✔ PLOGA, SKOTTA, SANDA

Gör vintern till en trevligare och säkrare årstid för våra chaufförer genom att sanda vid halt väglag, ta bort snö från locket och skotta framför kärlen.

✔ SE TILL ATT LOCKET GÅR ATT STÄNGA

Överfulla sopkärl leder till att avfallet åker ut på backen istället för in i sopbilen.

✔ UNDVIK KÄRL I BACKAR

Vintertid är det är svårt och ofta omöjligt att starta den upp till 28 ton tunga sopbilen i uppförsbacke.

✔ STÄLL KÄRLET NÄRA VÄGBANAN

Ställ kärlet max 1,8 m från vägbanan, annars når vi den inte.

✔ VÄND LOCKET UT MOT VÄGEN

Ett felvänt kärl går inte att lyfta och David och behöver gå ut och vända på det.

✔ STÄLL KÄRLEN I MARKNIVÅ OCH PARALLELLT MED VÄGEN

Bilens lyftarm får inte ett tillräckligt bra grepp för att lyfta kärlet om det inte placerats i nivå med vägen. Står kärlet snett måste hela bilen ställas snett, vilket inte är trafiksäkert

Sidinformation

Senast uppdaterad:
31 maj 2023

Lämna synpunkt eller rapportera fel på sidan till

Relaterat innehåll